www.jendas.webnode.cz

Anketa

Kde si nejčastěji pouštíte své oblíbené videoklipy?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Máte rádi Porsche? Tak srovnávejte s námi Porsche 911 a tramvaj T14 „Porsche“

22.06.2010 20:27

Není Porsche jako Porsche. Takové drahé modely ve Stuttgartu ješte nikdy nebyly vyrobeny Stojí více než 2 miliony eur av Česku ním jezdíme do práce.


Japonci kroutí hlavou, Němci se diví a Američané tiše závidí. Tolik Porsche, jako mame v Praze, nepotkáte ani v Monte Carlu. Dorostenci, důchodci, mámy s kočárky - ti všichni v nich brázdí hlavní město České republiky.

S automobily německého výrobce nemají tyto moderní tramvaje, jejichž jezdí po Praze šedesát, přímo nic společného. Vpředu si dokonce nosí znak plzeňské Škody Transportation a oficiálně se jmenují Škoda Elektra 14t, přesto jim nikdo neřekne jinak než Porsche. S touto stuttgartské značkou je však i tak něco spojuje - vnější vzhled je totiž dílem spřízněného studia Porsche Design. Tu založil Ferdinand Alexander Porsche, tvůrce tvarů legendární "devětsetjedenáctky". Setkání tramvaje navržené tímto studiem s poslední verzí Carrery, která se v různých podobách vyrábí již více než 40 let, je také symbolické.


14t je 6x delší než Carrera, 25x těžší a 21x dražší 
Mají tyto dvě menovkyne vůbec něco společného? Zcela určitě cenu v milionech, moderní techniku a také řadu ocenění. Škoda 14t dostala cenu centra designu v České republice za vynikající výrobek v roce 2007. Také 911 má na kontě několik cen. Stříbrno-červená tramvaj se skládá z pěti článků navzájem spojených klouby a krycími měchy. Je více než šestkrát delší než Carrera, pětadvacetkrát těžší a dvacetjedenkrát dražší než Porsche. Zatímco v 911 se sedí nízko nad vozovkou, řidič tramvaje pozoruje provoz z nadhledu. Její klimatizovaná kabina připomínající kokpit letadla je hermeticky oddělena od prostoru pro cestující. 

Je to paradoxní, ale tento bezmála štyridsaťtonový kolos se otevírá miniaturním klíčem. "Řidič nastupuje do pražského vyhotovení tramvaje samostatnými dveřmi, na rozdíl od polského variantu," říká náš průvodce pan Rašín a pokračuje: "Oficiálně se do tohoto stroje vejde 279 pasažérů, ve špičkách je to ještě víc." To pilot Carrery vezme do auta maximálně tří dalších, i to spíše výjimečně. Zadní místa jsou totiž vysloveně nouzové. Ani v tramvaji 14t není navzdory její mohutnosti v některých uličkách dostatek místa pro stojící cestující a oblibě se netěší ani úzké sedadlo "matka s dítětem".

Zatímco Carrera je i v nové podobě kupé ze staré školy s klasickými analogovými přístroji a se spínací skříňkou vlevo vedle volantu, hlavním přístrojem v kabině tramvaje je rozměrný barevný LCD displej. Míra individualizace Carrery je široká, tramvaji přesto může závidět standardně vyhřívané čelní sklo či kamerový systém. Obraz z osmi kamer umístěných vzadu, po bocích i uvnitř vozu se promítá na obrazovku situovanou nad čelním sklem.


Milionové zážitky. Obě Porsche přinášejí svým řidičem zajímavé zkušenosti. V rámci svých kategorií ztělesňují určitou exkluzivitu danou nejen vzhledem, ale i cenou v milionech
"V Carrere se cítím ve srovnání s tramvají jako ve zvířecí kazajce," hodnotí po usednutí za volant 911 strojvedoucí Rašín. Na rozdíl od Porsche se tramvaj 14t neovládá pedály, ale pákou po řidičovy levé ruce. Namísto pedálů je v tramvaji nastavitelná vyhřívaná podložka, kterou se dají ovládat písečníky (sypání písku při prokluzem kol) a výstražný zvonec.

I v plném provozu si šest asynchronních trakčních motorů tramvaje jen šveholí. To mnohem menší Porsche nadělá v ulicích města hluku pořádně hodně, a to zvláště, když jeho šestiválec s protilehlými písty pořádně vytočíte. Stuttgartská model má pouze pohon zadních kol, zatímco 14t má poháněná všechny tři podvozky. Po zrychlení Carrera tramvaji rychle uteče a dá se s ní překročit hranici 300 kilometrů za hodinu.

To je pětinásobek toho, co tramvaji dovolí omezovač, av zatáčkách je rozdíl ještě větší. Tam její elán krotí rychlostní obloukové čidlo. Řidič tramvaje si tak ve srovnání s pilotem Porsche neužije zdaleka tolik zábavy. "Když se vám do cesty postaví auto, nestává nic jiného, jen se držet rukojeti před sebou a spoléhat na brzdy," říká strojvedoucí. Ty si svým výkonem s Carrero nic nedarují. Škoda 14t má kromě příspěvek elektrických, z nichž se brzdná energie přenáší do trolejí, na každé nápravě i elektrohydraulické kotoučové av krajní nouzi i kolejnicové brzdy.

V průběhu své denní šichta obvykle tramvaj ujede zhruba 300 km, tedy o necelou stovku méně než Carrera na jednu nádrž. Je to sice náhoda, ale možná by se v tom dala najít i určitá symbolika. Prodejce naší Carrery a vozovna, kam se na noc ukládají 14t, jsou vedle sebe